Motivation

keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Nyt puhun vähän treenimotivaatiosta. Mikä mua motivoi ja miten saan ylläpidettyä treenimotivaatiota. Toivon, että näistä vinkeistä olisi myös apua sulle, joka kamppailet treenimotivaation lopahtamisen kanssa. En sano, että nämä keinot toimisivat kaikilla, mutta itse olen kokenut nämä toimiviksi ja nämä asiat pitää yllä mun treenimotivaatiota. 

Näin vuodenvaihteen aikoihin monen uudenvuodenlupauksiin sisältyy seuraavat termit:  kesäkunto, painonpudotus, terveelliset elämäntavat and the list goes on..Moni lähtee tammikuussa into piukeena salille ja into saattaa lopahtaa siinä muutaman viikon jälkeen, mutta miksi? Oon itse tullut siihen tulokseen, että innostus lopahtaa sen vuoksi kun tuloksia ei  tuukaan niin nopeasti kun ehkä haluaisi. "Kuntoon" pääseminen (tarkoittaa kaikille eri asioita) vaatii töitä ja päättäväisyyttä. Ihmeet eivät tapahdu yhdessä yössä niinkun sanotaan. 


Jos lähtöpiste on senkaltainen, että et ole harrastanut liikuntaa oikeastaan ollenkaan ja syöt vähän mitä sattuu, tottakai hullun lailla treenaaminen tulee shokkina kropalle. Sen vuoksi mun neuvo onkin aloittaa maltilla. Hyvä aloitus voi olla vaikka kevyt kävely/hölkkäyslenkki pari kertaa viikossa, että kroppa vähän heräilee ja saadaan kuntoa vähän kohennettua. Kun hölkkälenkit alkavat puuduttaa voi niitä lisätä/muuttaa juoksuksi tai mikäli kuntosalilla käynti yhtään kiinnostaa, suuntaa sinne. Salillakaan ei tarvitse käydä sitä 7krt/vko heti alkuun, vaan malttia taas! Pari kertaa viikossa kevyin liikkein on hyvä alku aloittelijalle. 

Miten mä sitten säilytän treenimotivaation pidemmällä tähtäimellä? Monipuolisuus, monipuolisuus, monipuolisuus. Mulle yksi avaintekijä treenaamisessa on vaihtelu ja monipuolisuus. En varmasti jaksaisi tehä samaa treeniä vuotta putkeen. Pyrin lisäämään/vaihtamaan osia treeniohjelmassani kuukauden välein. Tällöin en ehdi kyllästymään ja tuntuu kivalta mennä salille testaamaan uusia juttuja. Tietty mulle on muodostunut lemppariliikkeet jotka pidän vakiona jatkuvasti treenatessani, mutta niitä ei ole kuin ehkä kolme. 

Mun treenimotivaatiota pitää myös yllä hyvän olon tunne. Ei oo mitään parempaa tunnetta kun herätä ajoissa, käydä treenaamassa ja tulla kotiin kokkaamaan hyvää aamupalaa. Uskokaa mua, sillon on voittajafiilis. Etenkin mulla on voittajafiilis kun en oo mikään kovin aamuvirkku, mutta kun päättää että nousee ja lähtee niin hyvän olon tunne on taattu. 

sports bra and training tights / H&M
top / Stadium

Noh, pakko myöntää, että pieni materialismionellisuus tulee uusista treenivaatteista. Kyllä tulee kummasti puhtia lisää kun saa kivat uudet treenikamppeet päälle. Ehkä itsestäänselvyys, mutta oikeanlaisten treenivarusteiden hankkiminen ennen treenaamisen aloitusta on must! On itsellään paljon parempi olo kun treenaa oikeanlaisilla kamoilla. 

Summasummaarum, treenimotivaatiota pitää yllä monipuolinen liikunta, onnistumiset, hyvän olon tunne ja ajoittain uudet treenikamppeet. Muistakaa kärsivällisyys! Kyllä ne tulokset sieltä tulee, uskokaa mua :)

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

by mlekoshi